Saturday 27 June 2015

* Gaudapada's Mandukya Karika ।। গৌড়পদের মাণ্ডূক্য-কারিকা ।।

।। গৌড়পদের মাণ্ডূক্য-কারিকা ।।
---------------------------

'বিশ্ব' সর্বব্যাপ্ত বহির্জগতে অভিজ্ঞাত ,
'তৈজস' সাক্ষী অন্তরনুভূতির যত সমস্ত ।।

'প্রজ্ঞা' যেন জড়চেতনা এ তিনেই জ্ঞাত ,
এ তিন বিভাগ ওমকারের, তিন অক্ষরে যা খ্যাত ।।

'বিশ্ব' চেতন দক্ষিন চক্ষু দ্বারা চেনে জগৎখান ,
'তৈজস' জানে অন্তরমনে , 'প্রজ্ঞা' জ্ঞানে হৃদয়াকাশখান ।।

চেতনার ত্রিস্তর এক রহিয়াও ত্রিবিধ ,
এক আত্মাই ত্রিবিধে একই দেহে অনুভূত ।।

বিশ্বের অনুভূতি স্থূল,তৈজসের সূক্ষ্ম ,
প্রজ্ঞা নিদ্রিত চেতন যা পরমানন্দে অভিজ্ঞ ।।  

জড়বস্তুতে সুখ বিশ্বের, তেজসের সূক্ষ্ম-অনুভূতিতে ,
আনন্দময়েই প্রজ্ঞা সুখী - চৈতন্যের তৃপ্তিতে ।। 

অভিজ্ঞ ও অভিজ্ঞান-নিমিত্তের এরূপে পরিচয় ,
এ দুই-এর জ্ঞানে ভোগবিলাসমাঝেও মূক্ত থাকা যায় ।। 

নিশ্চয়ই আছে এ সবের এক সাকারাত্মক জোড় ,
সংসারের জন্ম তবেই যেথা জড়  আর প্রাণশক্তির যোগ ।। 

প্রাণপুরুষ এ সৃষ্টিমধ্যে চৈতন্যের স্তর ,
'সৃষ্টি প্রাণ আর পুরুষ ভিন্ন ' - এ অবাস্তব অবান্তর ।।

কারো মননে প্রভুর শক্তিই এ সৃষ্টিখানির কর্ত্তা, 
কেহ ভাবে স্বপ্ন-মায়াই এ মায়াবী সৃষ্টির ধর্তা ।।  

কেউবা ভাবেন প্রভুর সৃজনেচ্ছাই ব্রম্ভান্ড সৃষ্টির মূল, 
যার নিকট সময়ই সব সে ভাবে কাল-ই সবের মূল ।।  

কারো কাছে এ ব্রম্ভাণ্ড ব্রহ্মের সুখ-পরিকল্পনা , 
কেউবা ভাবেন যে এ ব্রহ্মার বিভাজ্য-ভাবনা ।। 

ভাবিয়া দেখো, কি, যা তাঁহার ইচ্ছা হইতে পারে ? 
যিনি সবার কল্পতরু তাঁর নিজের কিইবা ইচ্ছা রহিতে পারে ? !!

অপরিবর্তনীয় অদ্বৈতরূপ দীপ্তিশিল সর্বব্যাপী তিনি, 
তাঁর নিয়মেই জগৎ চলে তবু নিয়ম তো নন তিনি ।। 

বাকী সবকিছুই মিছে, সারা জগৎ-ই বিভ্রম , 
অনাদি সত্য যে এক - তা এই তূরীয় পরম ।। 

সব দুঃখীর দুঃখহারী নির্গূণ এক হরি ওম্ , 
এ তূরীয় সেই ব্রাহ্মণ - এ স্থিতি অতীব পরম ।। 

বিশ্ব বা তৈজস প্রভাবিত কারন-প্রভাব হতে , 
প্রজ্ঞা প্রভাবিত হয় শূধূমাত্র কারণ হতে ।। 

তূরীয়তে না কারণ বা ফল , কিছুরই নেই প্রভাব, 
তিনি নির্গূণ ব্রাহ্মণ মুক্ত তাঁর স্বভাব ।।  

প্রজ্ঞা যেন ঘুমেতে মুক্ত দ্বৈত-অদ্বৈত হতে , 
সত্য-মিথ্যা-ভ্রম- ভাবনা মুক্ত এ ঘূমন্ত স্থিতিতে ।। 

তূরীয় সবেই থাকেন সব নিজমধ্যে ধরি , 
এ তিন স্থিতিরেই জানেন তিনি চেতনমধ্যে করি ।। 

প্রজ্ঞা তূরীয় দুই-ই দ্বৈত চেনে না ,
প্রজ্ঞার সুষূপ্তির কারণ আছে , তূরীয় ঘুমিয়েও ঘুমান না ।।  

জাগরণে বিশ্ব, তৈজস তার স্বপ্ন ঘুমেই থাকে, 
প্রজ্ঞা থাকেন গভীর ঘুমে স্বপ্ন থাকেনা যাতে ।। 

ব্রহ্মজ্ঞানীর নেইকো সপন্ , না আছে তাঁর নিদ্রা , 
স্বপ্নবিহীন সদাজাগ্রত তূরীয় মায়াহারা ।। 

স্বপ্ন/জগৎ ভ্রান্তিতে জানা, নিদ্রাতে এ দুই-ই সমর্পিত , 
যার জগৎ হতে ঘুম মিটেছে , যেথা স্বপ্নও অনাহূত ।। 

সে অবর্ণনীয় পরম চৈতন্যেই কহি মোরা তূরীয় , 
সে স্থিতি যার হয়না বিশ্লেষণ পারলে কল্পনা করে নিয়ো ।। 

জীবের আদি অন্তহীন মায়ার প্রভাবে ঘুমিয়ে থাকা , 
তূরীয় যেন সে মায়া কেটে একাএকা জেগে ওঠা ।। 

সে তখন জানে কি সেই অজা, নিদ্রাহীন স্বপ্নহীন, 
সে কে আর অদ্বৈতই বা কি, সে যে জীবিতেই ব্রম্ভলীন ।। 

কারণ-ঘটনাময় এ বিশ্ব সত্যই যদি হত , 
তবে একদিন ঘটনা অন্তে আপনি মিলিয়ে যেত ।। 

দ্বৈতের ধারনাও আরো বড়ো মায়াবী এক কল্পনা , 
অদ্বৈত-ই একমাত্র সত্য - পরম এ অদ্বৈত চেতনা ।। 

এ যেন প্রজ্ঞাপারের চেতনার অবারিত আরেক দ্বার , 
তিন চেতনে মিলি এ চৈতন্য নিরন্তর একাকার ।। 

প্রথমা চেনা জগৎ সবার মধ্যে থাকে ,
তাই অ-বৈশ্যানর ওম্ এর শুরুতেই থাকে ।।

উ- এর মতো তৈজস আছে যে মাঝখানে ,
চেনা জগতের উর্দ্ধে বসি কল্পনাজাল বোনে ।।

প্রজ্ঞার ম -তে প্রথম দুই যেন গ্যাছে মিশে ,
তাই প্রজ্ঞাচেতন অউম্-এর চরম বিন্দুতে আছে বসে ।।

তিন কে জানেন যে চেতনার স্তর তার নেই আর এক দুই বা তিন,
এ চৈতন্যে সামঞ্জস্য সাধুতা নজিরবিহীন ।।

সবায় মেনে সবার মাঝে তিনি সবার আপনার ,
এ সাধুচৈতন্য মান্যগন্য তিনি পূজনীয় সবার ।।

অ-এর ধ্যানে নরসকলে বিশ্বে সফল হয় ,
উ-জানিলে দুই চরাচরে থেকেও তদূর্দ্ধে রয় ।।

ম-এর ধ্যানে থাকলে যোগী হন যে প্রজ্ঞাস্থিত ,
তিনের ধ্যানে যোগী যে হন মহাত্মা নিশ্চিত ।।

ওম্ শব্দপারের ধ্যান যে নিজমধ্যে ধরে, 

তার আর থাকেনা কিছুই পাওয়ার এ বিশ্ব-চরাচরে ।।

না আছে তার যাওয়া-আসা , না থাকে আর ছোটা ,
শান্তচিত্ত পরমাদিত্য যেন পূর্ণ পদ্ম ফোটা ।।

একেক করে ধরে ধরে অউম্ আছে জানার ,
একেক অংশ এক অক্ষরসম একেক ধরন তায় চেনার ।।

না আর কিছু ভাবার আছে ওম্ কার জানার পরে ,
নিঃশব্দ ধ্যানে ফোটাপদ্ম ওম্-এ নিজ হৃদয়মধ্যে ধরে ।।

সম্পূর্ণ ওম্ যে যখন নিজ চেতনে ধরে ,
এ ওমকার অভয়ারূপে সব ভয়কে হরন করে ।। 

ওমকার -ই যে নিজমধ্যে নির্ভয় ব্রাহ্মণ ,
তাই ওম-এর ধ্যানে করো এ মন-সমর্পণ ।।

ওম্ -ই আত্মা-পরমাত্মা অজন্মা অনুপম ,
এ ওম-চৈতন্যে সবই এক, সবই ব্রাহ্মণ ।।

কোনো কারণ কোনো ফলের উর্দ্ধে থাকা ওম্ ,
এ এক নিঃশব্দ পরমাতৃপ্ত মৌনের-গুঞ্জন ।।

ওম্-ই হলো আদি-মধ্য-অন্ত সবাকার,
যে ওমকারে অনন্ত ধরে পূর্ণচৈতন্য তাঁহার ।।

জেনো এ ওম্ -ই ঈশ্বর সব হৃদয়ে তাহার বাস ,
শান্তচিত্তে ওম্-চিন্তনে সব আশ-দুঃখ নাশ ।।

যে ওম্ জেনেছে মৌনে অনন্ত নির্ঝর ,
সে মৌনী হয়েছেন মূনি ভুলে আপন-পর ।।  

।। Gaudpada's Karika ।।
---------------------------
  (Agama Prakarana )
--------------------------
1 Visva is all—pervading, the experiencer of external objects. Taijasa is the cognizer of internal objects. Prajna is a mass of consciousness. It is one alone that is thus known in the three states.
2 Visva is the cognizer through the right eye; Taijasa is the cognizer through the mind within; Prajna is the akasa in the heart. Therefore the one Atman is perceived threefold in the same body.
3—4 Visva experiences the gross; Taijasa, the subtle; and Prajna, the blissful. Know these to be the threefold experience. The gross object satisfies Visva; the subtle, Taijasa; and the blissful, Prajna. Know these to be the threefold satisfaction.
5 The experiencer and the objects of experience associated with the three states have been described. He who knows these both does not become attached to objects though enjoying them.
6 Surely a coming into existence must be predicated of all positive entities that exist. Prana manifests all inanimate objects. The Purusha manifests the conscious beings in their manifold forms.
7 Some of those who contemplate the process of creation regard it as the manifestation of God’s powers; others imagine creation to be like dreams and illusions.
8 Those who are convinced about the reality of manifested objects ascribe the manifestation solely to God’s will, while those who speculate about time regard time as the creator of things.
9 Some say that the manifestation is or the purpose of God’s enjoyment, while others attribute it to His division. But it is the very nature of the effulgent Being. What desire is possible for Him who is the fulfillment of all desires?  
10 Turiya, the changeless Ruler, is capable of destroying all miseries. All other entities being unreal, the non—dual Turiya alone is known as effulgent and all—pervading.
11 Visva and Taijasa are conditioned by cause and effect. Prajna is conditioned by cause alone. Neither cause nor effect exists in Turiya.
12 Prajna does not know anything of self or non—self, of truth or untruth. But Turiya is ever existent and all—seeing.
13 Non—cognition of duality is common to both Prajna and Turiya. But Prajna is associated with sleep in the form of cause and this sleep does not exist in Turiya.
14 The first two, Visva and Taijasa, are associated with dreaming and sleep respectively; Prajna, with Sleep bereft of dreams. Knowers of Brahman see neither sleep nor dreams in Turiya.
15 Dreaming is the wrong cognition and sleep the non—cognition, of Reality. When the erroneous knowledge in these two is destroyed, Turiya is realized.
16 When the jiva, asleep under the influence of beginningless maya, is awakened, it then realizes birthless, sleepless and dreamless Non—duality.
17 If the phenomenal universe were real, then certainly it would disappear. The universe of duality which is cognized is mere illusion (maya); Non—duality alone is the Supreme Reality.
18 If anyone imagines illusory ideas such as the teacher, the taught and the scriptures, then they will disappear. These ideas are for the purpose of instruction. Duality ceases to exist when Reality is known.   
19 When it is desired to describe the identity of Visva and the letter A, the chief ground given is the fact that each is the first in its respective sphere. Another reason for this identity is the all—pervasiveness of each.
20 The clear ground for realizing Taijasa as of the same nature as the letter U is the common feature of superiority. Another plain reason for such identity is their being in the middle.
21 The indisputable reason given for the identity of Prajna and M is the common feature that both are the measure. The other reason for such identity is another common feature, namely, that both represent the state of mergence.
22 He who knows for certain the similarity of the three states and the three letters of AUM, based upon their common features, is worshipped and adored by all beings and also is a great sage.
23 Through meditation on A the seeker attains Visva; through meditation on U, Taijasa; and through meditation on M, Prajna. Meditation on the "soundless" brings no attainment.   
24 AUM should be known quarter by quarter. There is no doubt that the quarters are the same as the letters. Having understood AUM quarter by quarter, one should not think of anything else.
25 The mind should be concentrated on AUM. AUM is the fearless Brahman. He who is always absorbed in AUM knows no fear whatever.
26 AUM is verily the Lower Brahman. It is also stated to be the Higher Brahman. AUM is beginningless and unique. There is nothing outside it. It is unrelated to any effect and is immutable.
27 AUM is, indeed, the beginning, middle and end of all things. He who has realized AUM as immutable immediately attains the Supreme Reality.
28 Know AUM to be Isvara, ever present in the hearts of all. The calm soul, contemplating AUM as all—pervading, does not grieve.
29 One who knows AUM, which is soundless and also endowed with infinite sounds, which is all good and the negation of duality, is a real sage and none other.

No comments:

Post a Comment