Saturday 25 October 2014

(22) *Kobitay Chandogya Upanishad* ( Part 3, ch 17 )

॥ तृतीयॊऽध्यायः ॥
---------------

॥ सप्तदशः खण्डः ॥

-----------------

स यदशिशिषति यत्पिपासति यन्न रमते ता अस्य दीक्षाः ॥ १ ॥
अथ यदश्नाति यत्पिबति यद्रमते तदुपसदैरेति ॥ २ ॥
अथ यद्धसति यज्जक्षति यन्मैथुनं चरति स्तुतशस्त्रैरेव तदेति ॥ ३ ॥
अथ यत्तपो दानमार्जवमहिँसा सत्यवचनमिति ता अस्य दक्षिणाः ॥ ४ ॥
तस्मादाहुः सोष्यत्यसोष्टेति पुनरुत्पादनमेवास्य तन्मरणमेवावभृथः ॥ ५ ॥
तद्धैतद्घोर् आङ्गिरसः कृष्णाय देवकीपुत्रायोक्त्वोवाचापिपास एव स बभूव सोऽन्तवेलायामेतत्त्रयं प्रतिपद्येताक्षितमस्यच्युतमसि प्राणसँशितमसीति तत्रैते द्वे ऋचौ भवतः ॥ ६ ॥
आदित्प्रत्नस्य रेतसः । उद्वयन्तमसस्परि ज्योतिः पश्यन्त उत्तरँस्वः पश्यन्त उत्तरं देवं देवत्रा सूर्यमगन्म ज्योतिरुत्तममिति ज्योतिरुत्तममिति ॥ ७ ॥

Part 3
-------------
Chapter 17
--------------
[Man as a Sacrifice]

When a man hungers, thirsts and abstains from pleasures- these becomes his initiatory rites.
When a man eats, drinks n enjoys pleasures, then he participates in 'Upasadas' 

When a man laughs, eats and enjoys physical pleasures are d Stuta and Sastra.

Austerity, almsgiving, uprightness, nonviolence and truthfulness are the dakshina for the priests.

As a man's life is a sacrifice, therefore they say, "his mother will give birth (soshyati) to him" , or " his mother has given birth (asoshta) to him" . The same words are used in the Soma-sacrifice and mean: "He will pour out the Somras (Soma-juice) " and "He has poured out the Somaras (Soma juice) " This is his birth. His death is the 'Avabhritha'.

Ghora, of the line of Angirasa, communicated this teaching to Krishna, Devaki's son, and it quenched Krishna’s thirst for any other knowledge- and said: "When a man approaches death he should take refuge in these three thoughts: ‘Thou art indestructible (akshata),’ ‘Thou art unchanging (aprachyuta),’ and ‘Thou art the subtle prana.’ 

On this very subject there are 2 Rik-verses:

*They( knowers of Brahman) see everywhere the Supreme Light, which shines in Brahman, which is all pervading like the light of day and which belongs to the primeval Seed.

‘Perceiving the higher light in the sun,which is above the darkness of ignorance-as the higher light in the heart, perceiving the Supreme Light which is higher than all lights, we have reached the Highest Light, the Sun, the most luminous among the gods.

|| তৃতীয় অধ্যায় ||
---------------
|| সপ্তদশ খন্ড ||
---------------
মানবের পুরুষা-যজ্ঞে এসব আরম্ভের আচার ,
বিরত থাকা আনন্দেতে -নির্জলা -কিম্বা অনাহার ||
আবার পান -আহার -ভোগ যখন মানব করে ,
'উপাসদা' কহি তারেই এই যজ্ঞের তরে ||
স্তোত্র শাস্ত্র হয় উল্লাস- হাস্য , আর ভোজন,,
বা নারী/ পুরুষ ভাবে দেহ-সঙ্গমে গমন ||
অনাড়ম্বরতা , দানধ্যান, ধর্ম দৃঢ়চিতি ,
অহিংসা, সত্যানুশিলন - পুরোহিতের পৌরহিতি ||

যেমন বলা হয় সোম-হোমে আসবে সোমরস- দিলে পরে আহুতি ,,
মা শিশুকে ' জন্ম দেবে ' একেও  কয় 'সস্যতি' ||
আবার ' জন্ম দিয়াছে ' ইহাকে মোরা 'অসস্তা' বলি ,,
'অভাব্রিত' - 'মৃত্যু হযেছে ' যার , সেই বোঝাতেই বলি ||

এ জ্ঞান দেন দেবকিপুত্র কৃষ্ণেরে  'ঘোরা ' ,,
যিনি আসিয়াছিলেন ধরি ' অঙ্গিরস-পরম্পরা ' ||
কহিয়াছিলেন মিটাতে কৃষ্ণের জ্ঞান -তৃষ্ণারে -
মৃত্যুকালে এমত ভাব ধরিতে অন্তরে ||

প্রথম - এইই 'অক্ষত' যার হয়না ধ্বংস-ক্ষয় ,,
দ্বিতীয় - ' অপরাচ্যুত ' ইহাই নিত্য যাহা একসমান রয় ||
তৃতীয় - 'তিনি'ই আমার 'সুক্ষ্ম প্রান' যা দিয়ে আমি গড়া ,,
এ জ্ঞান-ই 'ঋক' ভাষ্যে আছে দুটি স্তোত্রে ধরা ||

যাঁহারা ব্রহ্মবাদী - দেখেন সমস্ততেই 'জ্যোতি ',
জোতির্ময় ব্রহ্ম - সবেরে তিনি দেন নিজ দ্যুতি ||
যিনি দিনের আলো আর সবের আদি বীজ ,,
যে বীজ হতেই হযেছে এ ব্রহ্মান্ড সৃজ ||

জ্ঞানে ধরিয়া সূর্যের অজানা সেই আলো ,
যা দূর করে অজ্ঞানতার কালো ,,
হৃদয়ের মনিকোঠায় জ্বেলে সেই জ্যোতি,
জীবনে লভিয়া সত্য -সদগতি ,,
আমরাও লভিব সেই সর্বোচ্চ আলো ,,
জ্ঞানের পরশমনি ছুইয়ে প্রাণে - জ্বালো সে জ্যোতি জ্বালো ||

No comments:

Post a Comment