Sunday 12 October 2014

(20) *Kobitay Chandogya Upanishad * (Part 3,Ch-14)

॥ चतुर्दशः खण्डः ॥
----------------
सर्वं खल्विदं ब्रह्म तज्जलानिति शान्त उपासीत । अथ खलु क्रतुमयः पुरुषो यथाक्रतुरस्मिँल्लोके पुरुषो भवति तथेतः प्रेत्य भवति स क्रतुं कुर्वीत ॥ १ ॥
मनोमयः प्राणशरीरो भारूपः सत्यसङ्कल्प आकाशात्मा सर्वकर्मा सर्वकामः सर्वगन्धः सर्वरसः सर्वमिदमभ्यत्तोऽवाक्यनादरः ॥ २ ॥
एष म आत्मान्तर्हृदयेऽणीयान्व्रीहेर्वा यवाद्वा सर्षपाद्वा श्यामाकाद्वा श्यामाकतण्डुलाद्वैष म आत्मान्तर्हृदये ज्यायान्पृथिव्या ज्यायानन्तरिक्षाज्ज्यायान्दिवो ज्यायानेभ्यो लोकेभ्यः ॥ ३ ॥
सर्वकर्मा सर्वकामः सर्वगन्धः सर्वरसः सर्वमिदमभ्यात्तोऽवाक्यनादर एष म आत्मान्तर्हृदय एतद्ब्रह्मैतमितः प्रेत्याभिसंभवितास्मीति यस्य स्यादद्धा न विचिकित्सास्तीति ह स्माह शाण्डिल्यः शाण्डिल्यः ॥ ४ ॥

|| চতুর্দশ খন্ড ||
-------------
যাহা যত কিছু হেথা সবই সে ব্রাহ্মন ,
ব্রহ্ম হতেই হয়েছে এ জগতের আগমন ||
আবার সে জগতের এই ব্রহ্মমধ্যে বাস ,
মেলায় সেই ব্রহ্মে যে ব্রহ্মেতে শ্বাসপ্রশ্বাস ||
তাই শান্তচিত্তে পরমব্রহ্মে হয় ধ্যান ধরা,
দৃঢ়ভাবে মনে ব্রহ্ম -সংকল্প করা ||

মনুষ্যের সার হয় তার সঙ্কল্পেতে,
তাই এক সংকল্প ধর নিজ প্রান আর মনেতে ||
হেথা হতে যখন যাবে সেই পরলোকে ,
সেই সংকল্পই পূর্ণ হবে মিলিবে ব্রহ্মেতে ||

যিনি কেবল মন দিয়ে গড়া - যাঁর দেহ অতি সুক্ষ্ম ,
যাঁর রূপ জ্যোতির্ময় - ভাবনা সত্য নিষ্কলঙ্ক ||
যাঁর স্বভাব আকাশসম , যাঁর সৃষ্ট এ জগত ,,
যথার্থইচ্ছার পূরক/ভোক্তা- সর্ববসুগন্ধি ধারক ||
মোর হৃদয়্কুপে যাঁহার বাস , মৌন নির্যাস সবকিছুর ,,
সব অন্নকনার চেয়েও ক্ষুদ্রাকার -তিনি ই আত্মা মোর ||
এ ধরা হতেও বৃহৎ, বৃহৎ এ দৃশ্য-আকাশ হতে ,,
স্বর্গ হতেও বৃহৎ ; বৃহৎ সমস্তলোক হতে ||

যিনি এ জগতের স্রষ্টা -সর্বকল্পনিধান,
যিনি সুগন্ধিত ,সর্বস্বাদবিশিষ্ট ,, সর্ব্বস্বময় প্রান ||
মোর হৃদয়ে বিরাজমান - মমাত্মা যিনি ,
তিনি ই সর্ব্বেস্সর্বা , সেই 'ব্রাহ্মন' ই তিনি ||

" এ ভব ছাড়িব যেমনে ; তাঁহাতেই মিলিব তেমনে "
এ অটলবিশ্বাস যাঁর -তিনি অবশ্য লভিবেন 'ব্রাহ্মনে ||
বলেছেন শান্ডিল্য মুনি - এ তাঁহার মতবাদ ,,
সনাতনধর্ম-সার ,, ইহাই ' ব্রহ্মবাদ ' ♡

Chapter XIV
[ The Sandilya Doctrine ]

Few words on this doctrine :
-----------------------------
Here in this doctrine we see how "will' is important fr the attainment of God -'brahman'.
In Bhagavad Gita too we see the similar theory in 'aksharbrahmyog'. What we practice, what is our will, what we call fr at the time when we leave the world, we certainly reach that.
The gist of all spiritual practice is 'attainment of Brahma' . The concept of sanatana dharma is based on the Karmik theory. The impression upon mind we carry forward in next birth.
If, the highest desire - the highest attainment is there which is 'merge n be one with the light ' with 'brahman' .... there cease the process of birth n death cycle. And then we are free to choose whether we come here again or not.

English translation of these verses :
1. All this is Brahman. From It the universe comes forth, in It the universe merges and in It the universe breathes. Therefore a man should meditate on Brahman with a calm mind. Now, verily, a man consists of will. As he wills in this world, so does he become when he has departed hence. Let him with this knowledge in mind form his will.
2—3. He who consists of the mind, whose body is subtle, whose form is light, whose thoughts are true, whose nature is like the akasa, whose creation in this universe, who cherishes all righteous desires, who contains all pleasant odours, who is endowed with all tastes, who embraces all this, who never speaks and who is without longing— He is my Self within the heart, smaller than a grain of rice, smaller than a grain of barley, smaller than a mustard seed, smaller than a grain of millet; He is my Self within the heart, greater than the earth, greater than the mid—region, greater than heaven, greater than all these worlds.
4. He whose creation is this universe, who cherishes all desires, who contains all odours, who is endowed with all tastes, who embraces all this, who never speaks and who is without longing—He is my Self within the heart, He is that Brahman. When I shall have departed hence I shall certainly reach Him: one who has this faith and has no doubt will certainly attain to that Godhead. Thus said Sandilya, yes, thus He said.

No comments:

Post a Comment