Friday 27 February 2015

(6) Avadhuta Gita || অবধূত গীতা || Ch 1 (41-50)

|| अवधूत गीता ||    
--------------
|| प्रथमोऽध्यायः || 
--------------- 

सर्वं जगद्विद्धि निराकृतीदं सर्वं जगद्विद्धि विकारहीनम् ।
सर्वं जगद्विद्धि विशुद्धदेह सर्वं जगद्विद्धि शिवैकरूपम् ।। ४१।। 

तत्त्वं त्वं न हि सन्देहः किं जानाम्यथवा पुनः ।
असंवेद्यं स्वसंवेद्यमात्मानं मन्यसे कथम् ।। ४२।।

मायाऽमाया कथं तात छायाऽछाया न विद्यते ।
तत्त्वमेकमिदं सर्वं व्योमाकारं निरञ्जनम् ।। ४३।। 

आदिमध्यान्तमुक्तोऽहं न बद्धोऽहं कदाचन ।   
स्वभावनिर्मलः शुद्ध इति मे निश्चिता मतिः ।। ४४।। 

महदादि जगत्सर्वं न किंचित्प्रतिभाति मे ।
ब्रह्मैव केवलं सर्वं कथं वर्णाश्रमस्थितिः ।। ४५।। 

जानामि सर्वथा सर्वमहमेको निरन्तरम् ।
निरालम्बमशून्यं च शून्यं व्योमादिपञ्चकम् ।। ४६।। 

न षण्ढो न पुमान्न स्त्री न बोधो नैव कल्पना ।
सानन्दो वा निरानन्दमात्मानं मन्यसे कथम् ।। ४७।। 

षडङ्गयोगान्न तु नैव शुद्धं मनोविनाशान्न तु नैव शुद्धम् ।
गुरूपदेशान्न तु नैव शुद्धं स्वयं च तत्त्वं स्वयमेव बुद्धम् ।। ४८।। 

न हि पञ्चात्मको देहो विदेहो वर्तते न हि । आत्मैव केवलं सर्वं तुरीयं च त्रयं कथम् ।। ४९।। 

न बद्धो नैव मुक्तोऽहं न चाहं ब्रह्मणः पृथक् ।
न कर्ता न च भोक्ताहं व्याप्यव्यापकवर्जितः ।। ५०।।  

|| অবধূত গীতা || 
---------------
|| প্রথম অধ্যায় ||

(৪১) জানিও এ জগৎ নিরাকার বিকারবিহীন,
বিশুদ্ধদেহ শিবরূপী সমুদয় একে লীন !!    

(৪২) তুমি পরমতত্ত্ব তাই আমি , আর কিই বা জানার আছে ?
অসংবেদ্য না সুসংবেদ্য,  তবে মনে কি বা ধরিবার আছে ? 

(৪৩) মায়া-এমায়া , ছায়া-অছায়া হে তাত কি প্রকারে থাকে  আর ?
যখন সমুদয় একতত্ত্ব , সমুদয়  নিরঞ্জন-ব্যোমাকার !!  

(৪৪) আদি-মধ্য-অন্তে মুক্ত আমি , কখনই নই বদ্ধ ,
ইহাই আমার নিশ্চিত জ্ঞান - আমি নির্মল স্বভাব-শুদ্ধ !! 

(৪৫)হয়নাকো প্রতিভাত নিকটে মম - আদি জগৎ সমুদয় মহত্তত্ত্ব ,,
কেমনে হইবে বর্ণাশ্রম যেথা সবই 'ব্রহ্ম' - পরমতত্ত্ব  !! 

(৪৬) নিরঞ্জন নিরালম্ব অশূন্য সর্ব্বতভাবে এক এ সমুদয় ,
ব্যোমাদি পঞ্চতত্ত্ব সকলি শূন্য - এ জ্ঞান আমাতে বয় !! 

(৪৭) নয় বোধ/কল্পনা , না স্ত্রী বা পুরুষ , নয়কো আত্মা ষন্ড ,
তবে কেমনে আসে এ মনে - আত্মা সানন্দ না নিরানন্দ ?? 

(৪৮) ষড়ঙ্গযোগে বা মন-মৃত্যুতে বা গুরুউপদেশে হয়না শুদ্ধ ,
এ তত্ত্ব স্বয়ং , স্বয়ংদ্বারাই হয় যে আত্মা বুদ্ধ !! 

(৪৯) নাই পঞ্চাত্মক-দেহ বা বিদেহ মুক্তি, কেবল আত্মাই সমুদয় ,
তবে তুরীয় যোগ বা জাগ্রত- নিদ্রিত- সপ্নাবস্থা কেমনে হয় ?? 

(৫০) নইকো বদ্ধ কিম্বা মুক্ত - নই পৃথক ব্রহ্ম হতে ,,
কর্তা কিম্বা ভোক্তাও নই, বর্জিত ব্যাপ্য বা ব্যাপক হতে .....

Avadhuta Gita 
----------------
Chapter 1  (verses 41-50)
---------------------------

(41) Know all this universe to be formless ,without change.... to be of purified body, to be of the nature of the Absolute.

(i.e. the material substance of which the universe appears to be constituted is really nothing but pure Spirit/Consciousness.)

(42)Why do you consider the Self, which is perceptible to Itself, as imperceptible?
( If one does not perceive every being as The Self, one is still ignorant.)

(43) My child, how can there be illusion and non illusion, shadow and lack of shadow? All this is one Truth, all this is of the nature of space and taintless.

(44) I am free in the beginning, in the middle, and in the end. I am never bound. This is my sure knowledge - that I am naturally spotless and pure, niranjana...

(45) The whole universe, beginning with the principle of cosmic intelligence, is not in the least manifest to me. All is indeed Brahman alone. How can there be any existence in cast or stage of life for me?

(46) I know that all, in every way, is the one indivisible "I" which is self-sustained and full, while the five elements, beginning with ether, are empty.

(47) The Self is neither eunuch, man, nor woman: it is neither idea nor imagination. How can you think the Self to be full of joy or joyless?
( neither i am the joy perceived by the senses nor i am transcendal)

(48) The Self certainly does not become pure through the practice of six-limbed yoga. It certainly is not purified by the destruction of the mind. It certainly is not made pure by the instructions of the teacher. It is Itself the Truth. It is Itself the illumined One.

( Six-limbed : consisting of six parts or steps, namely, posture, control of the vital force, self- withdrawal, concentration, meditation, and Samadhi. )

(49) There is no body made up of five elements; nor is there anyone who is disembodied. All is verily the Self alone. How can there be the three states and thefourth?

(Here avadhuta referred panchtattva , conciousness related to physical body, and waking dreaming sleeping n turia the four states.)

(50) I am not bound, I am not, indeed, liberated - I am not different from Brahman. Neither doer nor enjoyer - I am devoid of the distinctions of the pervaded and the pervader. (Vyapya/vyapaka)

Courtesy : wiki and google : (fr original Sanskrit verses and the sanskrit-english word to word translation)

No comments:

Post a Comment