Saturday 2 August 2014

*Astavakra Gita 12 ।। অষ্টবক্র গীতা ।। দ্বাদশ অধ্যায়

।। द्वादश अध्याय ।। 

जनक उवाच : 

कायकृत्यासहः पूर्वं ततो वाग्विस्तरासहः।अथ चिन्तासहस्तस्माद् एवमेवाहमास्थितः॥१२- १॥ 

प्रीत्यभावेन शब्दादेर-दृश्यत्वेन चात्मनः।विक्षेपैकाग्रहृदय एवमेवाहमास्थितः॥१२- २॥ 

समाध्यासादिविक्षिप्तौव्यवहारः समाधये।एवं विलोक्य नियमं एवमेवाहमास्थितः॥१२- ३॥ 

हेयोपादेयविरहाद् एवं हर्षविषादयोः।अभावादद्य हे ब्रह्मन्न्एवमेवाहमास्थितः॥१२- ४॥ 

आश्रमानाश्रमं ध्यानं चित्तस्वीकृतवर्जनं।विकल्पं मम वीक्ष्यै-तैरेवमेवाहमास्थितः॥१२- ५॥ 

कर्मानुष्ठानमज्ञानाद् यथैवोपरमस्तथा।बुध्वा सम्यगिदं तत्त्वंएवमेवाहमास्थितः॥१२- ६॥ 

अचिंत्यं चिंत्यमानोऽपि चिन्तारूपं भजत्यसौ।त्यक्त्वा तद्भावनं तस्माद् एवमेवाहमास्थितः॥१२- ७॥ 

एवमेव कृतं येन स कृतार्थो भवेदसौ।एवमेव स्वभावो यः स कृतार्थो भवेदसौ॥१२- ८॥ 

।। দ্বাদশ অধ্যায় ।। 

জনক বল্লেন : 

শুরুতে এই দেহবোধ ঢাকে চেতনা তার প্রলেপে , 

তারপর মন এলো আমার দীর্ঘ বার্তালাপে , 

যখন শান্ত হয়ে সমস্তটাকে গভীরভাবে ভাবি - 

তখন দেখি এইতো পেলাম আত্মজ্ঞানের চাবি ।। 

শ্রুতিমধুর তান বা এই পঞ্চেন্দ্রিয় থেকে , 

মুক্ত হই নিজেরে একলক্ষে ধরে রেখে ।। 

হলাম যে অচঞ্চল আর স্বকেন্দ্রে স্থির , 

কোনো কিছুই আর করেনা আমারে অস্থির ।। 

ত্যাগ কিম্বা আবাহনের ছাড়িয়া আস্বাদ , 

আনন্দ বা হতাশাবোধে জানিয়া প্রমাদ , 

একেক করে করি ছিন্ন প্রপঞ্চের সেই গ্রন্থি , 

ব্রহ্ম এক সদাসত্য - বাকী সবই ভ্রান্তি ।। 

জীবন যেন এক সঙ্ঘ তার ওপারে অবস্থান , 

ধ্যানে মনগড়া জগৎ খোয়ালো তাহার স্থান , 

এই পথের পথিক হয়ে চলি এখন আমি , 

মনজগতের পারে দেখি সে যে কেবল আমি ।। 

 সব কর্ম জন্ম যে নেয় অজ্ঞানতা হতে ,

কর্ম পরিত্যাগের চেষ্টা আসে মূর্খামি হতে ।। 

ভাবনা যা নয় ভাবার তাই এতদিন ভেবেছি , 

এবার ভাবনারহিত হয়ে যেন সত্যি বেঁচে গেছি ।। 

এই লক্ষই জীবনলক্ষ অন্য লক্ষ নয় , 

এ গন্তব্যে পৌছালে জনমের হেতু সফল হয়  ।। 


Twelfth Chapter 

------------------

Sri Janak says : 

First I developed indifference towards actions performed by body then I became indifferent to actions performed by speech. Now, I have become indifferent to all sorts of anxieties and stay as I am. ॥1॥ 

Unattached to sound and other senses and knowing that Self is not an object of sight, I remain free of disturbances and focused as I am.॥2॥ 

Seeing the transitions between abnormal states of incorrect perception and the meditative states as a (natural) rule, I stay as I am.॥3॥ 

O seer of God, away from the feelings to store or to leave and without any pleasure or pain, I stay as I am.॥4॥ 

Looking at the various stages of life and their absence,  rules accepted and prohibited by mind and such options, I stay as I am.॥5॥  

Being aware of the ignorance in performing rituals and knowing the Truth properly, I stay as I am.॥6॥ 

While thinking about the Unthinkable, we ponder over our thoughts only. So abandoning that thought, I stay as I am.॥7॥ 

He who follows thus gets liberated. One whose nature is like this gets liberated.॥8॥

No comments:

Post a Comment