।। द्वादश अध्याय ।।
जनक उवाच :
कायकृत्यासहः पूर्वं ततो वाग्विस्तरासहः।अथ चिन्तासहस्तस्माद् एवमेवाहमास्थितः॥१२- १॥
प्रीत्यभावेन शब्दादेर-दृश्यत्वेन चात्मनः।विक्षेपैकाग्रहृदय एवमेवाहमास्थितः॥१२- २॥
समाध्यासादिविक्षिप्तौव्यवहारः समाधये।एवं विलोक्य नियमं एवमेवाहमास्थितः॥१२- ३॥
हेयोपादेयविरहाद् एवं हर्षविषादयोः।अभावादद्य हे ब्रह्मन्न्एवमेवाहमास्थितः॥१२- ४॥
आश्रमानाश्रमं ध्यानं चित्तस्वीकृतवर्जनं।विकल्पं मम वीक्ष्यै-तैरेवमेवाहमास्थितः॥१२- ५॥
कर्मानुष्ठानमज्ञानाद् यथैवोपरमस्तथा।बुध्वा सम्यगिदं तत्त्वंएवमेवाहमास्थितः॥१२- ६॥
अचिंत्यं चिंत्यमानोऽपि चिन्तारूपं भजत्यसौ।त्यक्त्वा तद्भावनं तस्माद् एवमेवाहमास्थितः॥१२- ७॥
एवमेव कृतं येन स कृतार्थो भवेदसौ।एवमेव स्वभावो यः स कृतार्थो भवेदसौ॥१२- ८॥
।। দ্বাদশ অধ্যায় ।।
জনক বল্লেন :
শুরুতে এই দেহবোধ ঢাকে চেতনা তার প্রলেপে ,
তারপর মন এলো আমার দীর্ঘ বার্তালাপে ,
যখন শান্ত হয়ে সমস্তটাকে গভীরভাবে ভাবি -
তখন দেখি এইতো পেলাম আত্মজ্ঞানের চাবি ।।
শ্রুতিমধুর তান বা এই পঞ্চেন্দ্রিয় থেকে ,
মুক্ত হই নিজেরে একলক্ষে ধরে রেখে ।।
হলাম যে অচঞ্চল আর স্বকেন্দ্রে স্থির ,
কোনো কিছুই আর করেনা আমারে অস্থির ।।
ত্যাগ কিম্বা আবাহনের ছাড়িয়া আস্বাদ ,
আনন্দ বা হতাশাবোধে জানিয়া প্রমাদ ,
একেক করে করি ছিন্ন প্রপঞ্চের সেই গ্রন্থি ,
ব্রহ্ম এক সদাসত্য - বাকী সবই ভ্রান্তি ।।
জীবন যেন এক সঙ্ঘ তার ওপারে অবস্থান ,
ধ্যানে মনগড়া জগৎ খোয়ালো তাহার স্থান ,
এই পথের পথিক হয়ে চলি এখন আমি ,
মনজগতের পারে দেখি সে যে কেবল আমি ।।
সব কর্ম জন্ম যে নেয় অজ্ঞানতা হতে ,
কর্ম পরিত্যাগের চেষ্টা আসে মূর্খামি হতে ।।
ভাবনা যা নয় ভাবার তাই এতদিন ভেবেছি ,
এবার ভাবনারহিত হয়ে যেন সত্যি বেঁচে গেছি ।।
এই লক্ষই জীবনলক্ষ অন্য লক্ষ নয় ,
এ গন্তব্যে পৌছালে জনমের হেতু সফল হয় ।।
Twelfth Chapter
------------------
Sri Janak says :
First I developed indifference towards actions performed by body then I became indifferent to actions performed by speech. Now, I have become indifferent to all sorts of anxieties and stay as I am. ॥1॥
Unattached to sound and other senses and knowing that Self is not an object of sight, I remain free of disturbances and focused as I am.॥2॥
Seeing the transitions between abnormal states of incorrect perception and the meditative states as a (natural) rule, I stay as I am.॥3॥
O seer of God, away from the feelings to store or to leave and without any pleasure or pain, I stay as I am.॥4॥
Looking at the various stages of life and their absence, rules accepted and prohibited by mind and such options, I stay as I am.॥5॥
Being aware of the ignorance in performing rituals and knowing the Truth properly, I stay as I am.॥6॥
While thinking about the Unthinkable, we ponder over our thoughts only. So abandoning that thought, I stay as I am.॥7॥
He who follows thus gets liberated. One whose nature is like this gets liberated.॥8॥
No comments:
Post a Comment