Monday 19 January 2015

(38) *Kobitay Chandogya Upanishad *( Part 5,Ch 2)

॥ पञ्चमोऽध्यायः ॥
----------------
॥ द्वितियः खण्डः ॥
----------------

स होवाच किं मेऽन्नं भविष्यतीति यत्किञ्चिदिदमा श्वभ्य आ शकुनिभ्य इति होचुस्तद्वा एतदनस्यान्नमनो ह वै नाम प्रत्यक्षं न ह वा एवंविदि किञ्चनानन्नं भवतीति ॥ १ ॥

स होवाच किं मे वासो भविष्यतीत्याप इति होचुस्तस्माद्वा एतदशिष्यन्तः पुरस्ताच्चोपरिष्टाच्चाद्भिः परिदधति लम्भुको ह वासो भवत्यनग्नो ह भवति ॥ २ ॥

तद्धैतत्सत्यकामो जाबालो गोश्रुतये वैयाघ्रपद्यायोक्त्वोवाच यद्यप्येनच्छुष्काय स्थाणवे ब्रूयाज्जायेरन्नेवास्मिञ्छाखाः प्ररोहेयुः पलाशानीति ॥ ३ ॥

अथ यदि महज्जिगमिषेदमावास्यायां दीक्षित्वा पौर्णमास्याँ रात्रौ सर्वौषधस्य मन्थं दधिमधुनोरुपमथ्य ज्येष्ठा श्रेष्ठाय स्वाहेत्यग्नावाज्यस्य हुत्वा मन्थे सम्पातमवनयेत् ॥ ४ ॥

वसिष्ठाय स्वाहेत्यग्नावाज्यस्य हुत्वा मन्थे सम्पातमवनयेत्प्रतिष्ठायै स्वाहेत्यग्नावाज्यस्य हुत्वा मन्थे सम्पातमवनयेत्सम्पदे स्वाहेत्यग्नावाज्यस्य हुत्वा मन्थे सम्पातमवनयेदायतनाय स्वाहेत्यग्नावाज्यस्य हुत्वा मन्थे सम्पातमवनयेत् ॥ ५ ॥ 

अथ प्रतिसृप्याञ्जलौ मन्थमाधाय जपत्यमो नामास्यमा हि ते सर्वमिदँ स हि ज्येष्ठः श्रेष्ठो राजाधिपतिः स मा ज्यैष्ठ्यँ श्रैष्ठ्यँ राज्यमाधिपत्यं गमयत्वहमेवेदँ सर्वमसानीति ॥ ६ ॥ 

अथ खल्वेतयर्चा पच्छ आचामति तत्सवितुर्वृणीम इत्याचामति वयं देवस्य भोजनमित्याचामति श्रेष्ठँ सर्वधातममित्याचामति तुरं भगस्य धीमहीति सर्वं पिबति ॥ ७ ॥ 

निर्णिज्य कँसं चमसं वा पश्चादग्नेः संविशति चर्मणि वा स्थण्डिले वा वाचंयमोऽप्रसाहः स यदि स्त्रियं पश्येत्समृद्धं कर्मेति विद्यात् ॥ ८ ॥ 

तदेष श्लोको यदा कर्मसु काम्येषु स्त्रियँ स्वप्नेषु पश्यन्ति समृद्धिं तत्र जानीयात्तस्मिन्स्वप्ननिदर्शने तस्मिन्स्वप्ननिदर्शने ॥ ९ ॥

|| পঞ্চম অধ্যায় ||
--------------
|| দ্বিতীয় খন্ড ||
--------------

(১) প্রাণ জিজ্ঞাসে এবার কহ "কিবা হয় মোর খাদ্য ?"
সকলে কয় "যা কিছু আহার্য,বিহঙ্গ/সারমেয়র-ও যা খাদ্য "

উপনিষদ কহে যা যেথা যত আহার্য তাহা 'আন'-এর ভোজ্য হয় ,
'আন' এ প্রানেরই অন্য নাম তাহা জেনো নিশ্চয় .....

যিনি জানেন এ রহস্য তাঁহার সকলি হয় আহার্য ,
জগতমধ্যে যা কিছু আছে কিছুই নয় পরিত্যাজ্য .....

(২) প্রান জিজ্ঞাসেন কহ এইবার "কিবা মোর পরিধেয় ? "
কহিল সকলে - " 'জল' যাহা সবাকার হয় পেয় !! " 

সকলে আহারপূর্বে ও পরে 'জল'পান করে যে এই কারণে ,
নগ্ন কভু থাকেন না প্রান - সদাই থাকেন 'জল'এর আচ্ছাদনে !! 

(৩) জবালাপুত্র সত্যকাম শুনান প্রানের এই মতবাদ ,
গোশ্রুতিরে  যাহার পিতা ছিলেন ব্যাঘ্রপাদ !! 

কহেন যদি এ কেহ শুষ্ক বৃক্ষগুঁড়ি-কে শোনায়- 
শাখাপ্রশাখা -পত্র তাহে গজায় পুনরায়!!

(৪) কোনো মনুষ্য যদি এ জগতে মহান হতে চায় ,
দীক্ষা-কার্য করিবে সে তিথি অমাবস্যায় !!

পূর্নিমায় সকল জড়িবুটির বাটনা বাটি ,
তাহাতে দই আর মধু যেন দেয় ঘুঁটি !!

উত্সর্গ করিবে তাহা , অগ্নিতে, ঘৃতাহুতি দিয়া ,
জ্যেষ্ঠ আর শ্রেষ্ঠ উদ্দেশ্যে 'স্বাহা' করিয়া !! 

নিক্ষিপ্ত করিবে মাখায় কেঠোর আগায় বাঁচা ঘি ,
এরূপে সম্পূর্ণ হবে তাহার প্রথম আহুতি !! 

(৫) বশিষ্ঠের উদ্দেশ্যে পুনর্বার 'স্বাহা' কহিয়া ,
সমর্পণ করিবে অগ্নিতে ঘৃতাহুতি দিয়া ,

মাখায় দিয়া কাষ্ঠের আগায় লেগে থাকা ঘি ,
সম্পূর্ণ হইবে তাহার দ্বিতীয় আহুতি !!

এরূপে 'স্বাহা' করি 'প্রতিষ্ঠি' উদ্দেশ্যে ,
অগ্নিতে আহুতি আর ঘি এর অবশেষে...

বিক্ষিপ্ত করিবে - তাহার 'অর্পিত' বাটনা- টির ভিতরে ,
তৃতীয় আহুতি হলো সম্পূর্ণ  এইবারে  .....

'স্বাহা' করি চতুর্থবার 'সম্পদা' উদ্দেশ্যে ,
অগ্নিতে আহুতি ঘি দিয়া - তাহার অবশেষে...

বিক্ষিপ্ত করিবে উত্সর্গীকৃত বাটনাটিতে এইবার ,
হইবে সম্পূর্ণ চতুর্থ-আহুতি তাহার !! 

একইরূপে 'স্বাহা' করি 'আয়তনে'র তরে , 
অগ্নিতে দিয়া ঘৃতাহুতি - বাঁচা ঘি তারপরে ...

বিক্ষিপ্ত করি উত্সর্গীকৃত বাটনায় এবার
হইবে সম্পূর্ণ পঞ্চমবার আহুতি তাহার !! 

(৬) এরপরে 'মন্থ' ধরি সে তার নিজ হাথে ,
দাড়াইয়া অনতিদূরে পবিত্র অগ্নি হতে .... 

কহিবে "হে 'জ্যেষ্ঠ' 'শ্রেষ্ঠ' তুমি 'অমা' - আছ এ 'মন্থে'
তুমি নৃপ - তুমি সর্বোত্তম - তব সার্বভৌমত্বে ....

তুমি পরম নেয় যে সকল তোমাতে আশ্রয় -
জ্যেষ্ঠ-শ্রেষ্ঠ-সার্ব্বভৌম রাজা করগো আমায় " 

(৭) এরপর মন্থ যতবার করিবে গ্রহণ ,
সে করিবে ঋকবেদের এই মন্ত্র উচ্চারণ ,
অ) হে পিত্রু (সূর্যদেব) তোমা হতে এই চাহি মোদের জন্য
আ) আপন আলোকে চিরজ্বল তুমি , তুমিই মোদের অন্ন
ই) সর্ব্বশ্রেষ্ঠ সকলের অবলম্বন কেবলি তুমি ,
ঈ) তোমার প্রকৃতি ধরি দ্রুতধ্যানে সবাকার সাথে আমি...

তৎপরে একসাথে বাকি মন্থ গ্রহণ করি ,
ধাতু কিম্বা সেই কাষ্ঠপাত্রে ধৌত-শুদ্ধ করি,, 

অগ্নিপশ্চাতে সে রাত্রিতে করিবে শয়ন ...
চর্ম কিম্বা ভুমিপরে দেহ করিয়া স্থাপন !!
বাকরে মৌন করি সেই রাত্রি নিজসংযমে
কাটিবে তাহার... যদি কোনো নারী দেয় দেখা সপনে ,

কার্য সকল সফল হবে সে সিদ্ধির এই.. 
স্বপ্নচারিনি শক্তিদাত্রী সিদ্ধিদাত্রী সেই ..... 

(৮) ইহার উপর আছে এক শ্রুতি-শ্লোক যা হয় এইমত ,
দেখিলে স্বপনে নারী এ দীক্ষাকার্যরাতে পুরিবে আশা আছে যত !! 

ইচ্ছা মনে ধরি , যদি কার্য করেন দীক্ষা-ক্রিয়াকারী,
স্বপ্নে দেখা  দিলে সেই নারী - মনোরথ পূর্ণ হয় তাহারি ......

Part 5
--------
Chapter 2 
-------------
[The 'Mantha' Rite]

(1) The prana said "What will be my food?"
They answered: "Whatever food there is-including that of dogs and birds."
The Upanishad says- All that is eaten is the food of the ana. Ana is his (the prana’s) direct name. There exists nothing which is not food fr that one who knows this.

(2) He (the prana) then said "What will be my dress?"
They answered: "Water." So, when people eat they cover him (the prana), both before and after eating, with water. Thus the prana obtains clothing and is no longer without clothes.

(3) Satyakama the son of Jabala explained this 'doctrine of the prana' to Gosruti, the son of Vyaghrapada and said, "If one tell this to a dry stump, branches would grow and leaves spring forth frm it "

(4)If a man wishes to attain greatness, he should perform the initiatory rite on the day of the new moon and then on the night of the full moon he should stir a paste of all the herbs with curds and honey and offer it as a libation in the fire.... where the melted butter is offered, saying this :  "Svaha to the oldest (jyashtha) and greatest (sreshtha)!" Then let him throw the remainder adhering to the ladle into the paste. 

(5) In the same manner he should offer a libation in the fire where the melted butter is offered, saying "Svaha to the most excellent (vasishtha)!" Then let him throw the remainder adhering to the ladle into the paste.

In the same manner he should offer a libation into the fire where the melted butter is offered, saying, "Svaha to firmness (pratishthi)!" and then let him throw the remainder adhering to the ladle into the paste.
In the same manner he should offer a libation in the fire where the melted butter is offered, saying "Svaha to prosperity (sampad)!" and then let him throw the remainder adhering to the ladle into the paste.
In the same manner he should offer a libation into the fire where the melted butter is offered, saying: "Svaha to the abode (ayatana)!" and then let him throw the remainder adhering to the ladle into the paste. 

(6) Then, moving away a little from the fire and holding the paste (mantha) in his hands, he recites -  "Yu (prana) are ama by name, for all this rests in thee. He ( the paste, which is the same as the prana) is the oldest, the greatest, the king and the sovereign. May he make me the oldest, the greatest, the king and the sovereign. May I be all this!" 

(7) Then he recites the following Rik-mantra, swallowing that mantha (paste)  each time he utters a foot of the mantra- 

"We desire, of the great progenitor (the sun)" here he swallows a little-"of the luminous, the food" (here he swallows a little)

"the best and all-supporting"( n here too he swallows a little)

"we meditate quickly on the nature of the sun" (and here he swallows the whole).

Having cleansed the vessel made of metal or wood, he lies down behind the fire, on a skin or on the bare ground, controlling his speech and self-possessed.
If, he sees a woman in a dream, then let him know that his rite has been a success. 

(8) On this, there is the following verse ;
"If during rites performed with a view to fulfilling certain desires, he sees a woman in his dream, let him know of his success from this vision in a dream, yes !! from this vision in a dream."

No comments:

Post a Comment